Aanmeldprocedure in het elektronisch zorgplan

Het aanmelden op het elektronisch zorgplan gebeurt via het Fedict-portaal van de federale overheid. Dit staat in voor de identificatie en authenticatie van de gebruikers. De toegangscontrole via het Fedict systeem is gebaseerd op het rijksregisternummer. Om u te kunnen aanmelden moet het elektronisch zorgplan dus, naast enkele andere gegevens, uw rijksregisternummer kennen.

Om u te kunnen aanmelden via Fedict zijn er twee mogelijkheden namelijk door gebruik te maken van een elektronische identiteitskaart (e-ID) of van een “burgertoken”.

Voor de eerste mogelijkheid met de e-ID dient u te beschikken over een kaartlezer met een eigen certificaat. Verdere info over kaartlezers vindt u op “www.cardreaders.be”. In de handel zijn verschillende kaartlezers beschikbaar. Meer en meer computers en laptops worden trouwens standaard uitgerust met een kaartlezer. Regelmatig worden ze gratis of als prijs meegegeven in allerlei campagnes en wedstijden.

Een “token” is een digitale of elektronische handtekening. Concreet is het een papieren kaartje met de afmetingen van een bankkaart waarop 24 persoonlijke codes gedrukt staan. Wil u toegang krijgen tot bepaalde beveiligde online diensten, wordt u gevraagd om eerst uw gebruikersnaam en paswoord in te vullen en vervolgens één van de 24 codes van uw persoonlijke token (bv. code 16). Op die manier kan u bewijzen dat u wel degelijk de persoon bent die u beweert te zijn. Gebruikers van onder meer tax-on-web, het digitaal aanvraagformulier voor studietoelagen, het digitaal loket op het belastingportaal, Vaccinnet of Medega (RIZIV) zijn meestal reeds in het bezit van een tokenkaart. Voor deze niet limitatieve lijst van diensten kan u dezelfde tokenkaart gebruiken.

U kan een tokenkaart aanvragen op de portaalsite van de federale overheid (www.belgium.be):

  • ga onderaan de pagina naar “Top online diensten”
  • klik op "Een token aanvragen / zich registreren"
  • klik vervolgens op de link die staat na "Volg de link"
  • klik onderaan de gewenste methode van registratie aan.

Er zijn twee methoden om een tokenkaart aan te vragen: ­ via uw elektronische identiteitskaart (met een kaartlezer) ­ of via uw rijksregisternummer, SIS-kaartnummer en identiteitskaartnummer.

Na een succesvolle registratie wordt u onmiddellijk een e-mail gestuurd ter bevestiging. Deze mail bevat een link die u binnen de 30 dagen moet aanklikken om uw mailadres te bevestigen en uw tokenaanvraag te voltooien. Binnen de twee tot drie dagen wordt de tokenkaart per post naar uw officiële adres gestuurd. De tokenkaart is gratis.

Voor meer informatie of bij problemen met het token (bv. u bent uw gebruikersnaam of paswoord vergeten, uw toegang of token is vergrendeld) wendt u zich best tot de federale helpdesk "ServiceDesk Fedict". Raadpleeg eerst de lijst met veelgestelde vragen over het token op de portaalsite van de federale overheid (www.belgium.be) alvorens u deze dienst contacteert: ­ ga onderaan naar Top online diensten ­ klik op "Een token aanvragen / zich registreren" ­ klik vervolgens op de link die staat na "Volg de link" ­ klik onderaan op "Veelvuldig gestelde vragen."

Voor meer informatie, contacteer Servicedesk Fedict:

Telefoonnummer 078-15 03 11 Faxnummer 02-212 96 94 Adres Maria-Theresiastraat 1, 1000 Brussel E-mail servicedesk@fedict.be Website http://www.fedict.be

Ook voor niet-Belgen kan de registratie op dezelfde manier gebeuren. Ofwel op basis van de drie gegevens: identiteitskaartnummer, rijksregisternummer en SIS-kaartnummer. Ofwel zoals voor Belgen met de elektronische identiteitskaart voor vreemdelingen (E-card). Hiervoor moet men natuurlijk ook over een geïnstalleerde kaartlezer beschikken.

Indien men geen van beide mogelijkheden heeft, is het niet mogelijk zich online op het Federale Portaal te registreren.

Er bestaat echter een dienst “Registratiekantoor” waar men manueel in het systeem geregistreerd kan worden. Zo kan men toch een gebruikersnaam en een paswoord verkrijgen.

Om te voorkomen dat iemand frauduleus in iemands naam zou handelen, vraagt men om persoonlijk naar het registratiekantoor te komen. Na controle van uw identiteit ontvangt u uw gebruikersnaam en paswoord. Het token wordt dan automatisch per post opgestuurd naar uw thuisadres, net zoals bij de online procedure. Het registratiekantoor van Fedict, gelegen te Brussel, is enkel toegankelijk na afspraak (tel: 078-15 03 11) op werkdagen van de Federale Overheidsdiensten, telkens van 8u00 tot 16u30.

Bovendien bieden verschillende gemeenten aan hun eigen inwoners de mogelijkheid aan om zich te registreren. Dit bespaart u een verplaatsing naar Brussel. De gemeenten vermeld op de link “http://www.fedict.belgium.be/nl/support/lokale_registratie_kantoren” kunnen u zelf een gebruikersnaam en een paswoord bezorgen.

Het voordeel van een burgertoken is dat men zich kan aanmelden vanop iedere willekeurige computer met toegang tot het internet. Als men steeds zijn burgertoken, of een kopie, bij zich heeft kan men in principe van overal het e-zorgplan gebruiken.

Niets belet u de twee systemen (e-ID en token) door mekaar te gebruiken volgens hetgeen u in een gegeven situatie het beste uitkomt.